Monday, April 21, 2014

Trip ke Bandung - 1st Day

13hb April 2014 - Ahad

Hari yang dinantikan telah pun tiba haha. Lama aku x updet kan. Last aku updet pasal Krabi. Not too long, ni pasal Bandung lak. Oh yeah. Today, aku masuk pagi. But half day sbb konon nk p airport awai. Aku dgn opismate aku, Shuhaibah a.k.a aku pnggil Sue. Keja rini sngat la relaks dan siap ada fire drill lg. Ok bagus haha.

Utk trip ke bandung, aku nak gak story on my experience. Tiket flight aku dh booked lama dh. Dr Nov 2013 lagi. Sapa2 nak p tu kena la book tiket flight, xkn nk p nek bas kan. Haha. Much better kalu leh amik promo rate. Masa aku book tu, just dpt promo rate departure time ja. Hukhukhuk. Tp for me, affordable la. Sorg dalam 250++. Utk hotel aku amik The Naripan Hotel. Sorg dalam RM150. Cmna dia punya hotel tu, nanti aku story mory.

Disebabkan aku n kawan2 aku yang lain (oh ya kami pi berlima, tapi tuk 13/4, aku p dulu dgn Sue. Yang lain akan folo esoknya pd 14/4). Kami ni first timer so for better safety and secure and bla bla bla, aku dh deal dgn supir yakni, DOM Rental. Ni suggestion dr kawan aku la, Baya. Dia dh p dh last year. So dia suggest hat supir ni. Total 5hari dgn destinasi yg dah ditentatif kn oleh depa, maka dgn itu charge dia ada 2juta rupiah (pehh juta tuuu). Dalam ringgit dalam RM600. So kongsi 5, sorg jadik RM120. Ok la bg aku sbb utk 5hari.

Aku dah tuka duit rupiah sebanyak RM1300. So dpt dalam hmpir 4.5juta rupiah. (Aku kayaaaa!! Haha). Rate aku dpt lain2 tp currently skrg 1juta bersamaan RM291. Terpulang pada masing2 nak tukar bapa bnyak.  Tapi jangan lupa aktifkan penggunaan luar negara utk kad2 bank ampa, termasuk credit card for cc user la. Kot la overbudget leh la tampung2 hihi. Aku dh aktifkan yeayy!!.

Ok back to my journey, aku kuaq opis pukul 10.30pgi. So smpat la nak tdoq sat. Ngntok woi sbb keja pagi. Kena bangun awai. Aku nasib baik dah pon kemas2 barang. Pi Bandung adalah sbb nak shopping. So aku suggest xyah la nak bawak baju bnyak2 bagai. Aku just bwk 2lai ja sbb target beli dkt sana. Haha. For lady, yg dalam2 punya pakaian, sndri mau igt nk bawak bnyak mna. Bole nk beli kt sana, tp from my stdy dkt blog2(mcm besa, haruslah stdy dkt blog2 org yg penah p kannnn), hrga undergarment dkt sana agak mahai then xde brand lak. So better bwk yg sndri.

Travel plug jgn lupa, kang tak ber"cas" kamera n henpon ampa smua. Hihihi. Aku siap bawak extention plug lagi. Punya pulun haha. Ubat2 kalu leh spare p pon xpa. Aku siap bwk ubat chery bery, mnyak angin, tiger balm haha. Semgat. Tudung aku bawak yg bole matching bnyak bju. Then utk kasut, aku lebih prefer pkai sneaker or sport shoe. At lez sng nak brgerak.

Utk luggage, aku combine dgn Sue so muatan kami 45kg. Sila la add on ya kawan2, so kena bdget nak shopping banyak mana berpdnan dgn weight luggage. Jgn xsdaq diri lak. Haha. Rasa xckup sila la add on sblum balik. Kang xpasal nak kena bayaq extra caj dkt AA disbbkan muatan tu. Hukkkk. (Mtk smpang la aku ni)

Aku brtolak ke LCCT pd pkul 3ptg cmtu. Park keta dkt umah Sue, then adik dia antaq p airport. Kami smpai dalam 4lebih. Oh ya, dalam 1,2 hri sblum bertolak, digalakkan web check in la utk kesenangan anda. Kalu pndai guna dkt apps or dkt tenet, better web check in siap2. Aku smpai sana dalam 4ptg lebih. Jammed siot ja haha. Kami mkn Marrybrown dlu alas perut. Then drop baggage. Aku beli siap2 dh sblm boarding 20kg. Lepas pd baggage drop, tgu nak masuk gate. Declaration custom kena buat gak ya. Cop passport. Cuak aku masa scan sbb ttba bunyik. Sorg pengawai kastam pmpuan mai raba2 aku. (Auwwwww....). Rupanya sbb tali pinggang aku. Haha. Choiii ja aku rasa.

Flight delayed hampir 1jam. Ptt boarding pkul 7.45pm. Pukul 8.30pm bru nak berlepas. *Annoyed*
Ok first time aku naek flight. Cuak baq hg. Siap pening and nk trmuntah. Masa nak naek tu siap gegar baik pnya. Hai hai. Ayat Kursi xlepas dr bibir aku. Hukhukhuk.

Sampai di Aiport Hussein Sustranagara dalam pkul 10mlm waktu Bandung. Depa sana lewat sejam dripada Malaysia. Proses tuntutan bagasi sangat lama. Sepasal nk tunggu bag dkt situ. Kawasan airport ni kecik sangat. Ambik bagasi ja, supir dah tunggu. Aku booked supir dari DOM Rental Car. Supir yg akn follow aku n the gang, nama dia Ari.

Then trus ke The Naripan Hotel, check in then tdoq for tomorrow activity.

P/s : masa sampai ja dekat dalam kereta Ari bagikan aku n Sue simkad indonesia. Foc lak tu kekekek. Terus mtk Ari ptongkan sim then pasang dekat Hp. Yeay ada tenet. Tak gado nak cri WIFI. Sim dekat sana bnyak yang guna SimPATI. Simpati sungguh namanya kekekeke.

No comments: