Tuesday, September 29, 2015

Aku wanita

Ya.
Aku wanita. Ada masalah ka?


Kadang aku lemah, kadang aku jadi tabah. Aku adalah wanita. Perasaan berbaur-baur itu memang ada dalam jiwa aku.


Aku bukan simple minded. Malahan aku tahu aku ni complex minded.
Benda tak jadi, tapi aku dah pikiaq dah. Salahkah aku. Atau aku adalah wanita?


Ya. Aku wanita. Perempuan, perkataan yang lain untuknya. Penat. Ya penat jadi wanita.
Tapi aku bangga. Aku adalah wanita. Sakit aku, lemah aku, sedih aku. Aku bisa tanggung semua itu. Dengan sebuah senyuman.


Aku tak boleh lari dari perasaan itu. Perasaan wanita. Yang berbaur-baur.
Aku sakit. Sakit sangat. Tapi tak apa. Aku kuat. Tengoklah. Aku tersenyum.
Air mata? Peneman malam. Tapi aku tahu aku kuat. Hati berkecai. Tapi aku masih boleh memegangnya.


Tapi. Tidak pulak aku mencantumkannya.
Sakit. Hati aku macam cermin pecah. Kalau dicantum, jari luka
Ya. Aku wanita. Rumit. Susah.



Ya.
Aku wanita.

No comments: