Friday, September 27, 2013

Ulang tahun pemergian ayah

Semalam.... 26 September 2013. Cukup lah 8 tahun ayah tinggalkan aku sekeluarga. Masih ingat aku tanggal 26 September 2005. Masa tu arwah ayah mmg ada dekat hspital. Sakit. Serius. Mmg tak expect utk aku tempuhi pemergian ini. Sehari sblum peristiwa itu. 25 September 2005. 1 majlis utk aku n kawan2 aku. Kami masa itu SPM. Calon tahun 2005. Masa trngiang minda aku time itu. Kami ketika itu di dlm dewan. Semua pintu ditutup rapat. Gelap. Penceramah ktika itu meminta kami smua pejam kak mata. Minta kmi bayangkan. Bayangkan bagaimana ktika kita pulang ke rumah. Tiba2 ramai org di kawasan rumah kita. Kaki melangkah ke arah rumah. Di depan pintu rumah, trpandang mata kita. Sekujur tubuh mayat. Mayat ayah kita. Mayat ibu kita. Ya. Itulah penceramah itu bertutur. Memohon kami bayangkan situasi itu. Hanya Allah saja tahu bagaimana aku ketika itu. Sebak. Sedih. Pilu. Meliputi tubuh ini. Air mata aku kian membasahi pipi. Esakan kian kuat. Ketika itu aku terasa tgn2 sahabat aku menyentuh aku. Mata depa trut basah. Ya. Depa tahu. Ayah aku di hospital ktika itu. Sakit. Sakit tenat. Allah. Jantung aku brdegup kncang. Cuba menghindarkan perasaan tidak enak.

Allah. Bibir ini menyebut nama Yg Maha Esa itu. Lantas aku memeluk shbat2 aku. Ketika itu sungguh aku tampak sgt lemah. Aku yg seorg yg periang. Seorg yang sentiasa tersnyum. Kelam kelabu dibasahi air mata kesdihan. Allah. Bagai ingin rebah aku ketika itu. Malam itu btapa aku sujud kepada Yg Maha Berkuasa. Agar dipnjngkan usia ayah. 25 September 2005 brlalu sebegitu sahaja. Tiba 26 September 2005. Masih aku teringat saat itu. Prep time. Stdy time. Ketika itu hp snyap2 masuk dlm baju kurung. Aku menerima sms dr mksu aku.

"Siap2. Nak bwk jumpa ayah"

Lebih kurg itu bunyinya. Bdak sekolah time tu. Kredit xdk. Public phone jd perantaraan. Aku tpon maksu. Dia kata on the way kepda ku. Aku happy ketika itu. Nak jmpa ayah katanya. Lama xjumpa ayah. Last jumpa sblum tu. Smpat jumpa ayah. Ayah smpat pesan aku tuk jaga adik2 and mak aku. Aku ingt lg time tu mak suapkn buah ciku. Ayah teringin.
Kebenaran dr ckgu dh dpt. Aku stndby di pagar sekolah. Hti lonjat gembira. Menanti kedatangan mksu. Akhirnya smpai. Mksu ada. Paksu ada. Eh pakjang pon ada? Wah smua adik2 ayah dh balik. Pakat2 nk tngok ayah la nih. Tnpa lngah masuk dlm kereta. Masing2 snyap ja ketika itu. Pelik. Tp aku diam saja. Keta mula bgerak. Sekolah aku xjauh sgt dgn hspital. So xdala lama nk smpai.

Eh eh hspital dh trlepas itu. Aku sekadar mnoleh ke arah hspital. Nak p mana tu. Aku masih diam.

"Along...". Maksu memanggil aku. Aku pon mendongak mlihat mksu yg dduk di dpn. Aku skdr diam.

"Along.. mksu nk ckp ni yg... ayah dh takda da" teresak maksu ketika itu. Aku? Terkedu. Terdiam. Air mata mula mengalir. Esakan mula kdengaran. Allah. Berpinar minda ketika itu. Berkcai. Ya aku ketika itu dunia terasa berkecai. Allahhh.. aku mengucap di hati. Aku lemah. Aku hnya mmpu menangis. Allah. Mksu beri pesan spya sbar. Kesian dgn mak. Jgn mngis dpn mak. Tahan. Along ank sulung. Aku ketika itu 17thn. Aku trsentap. Ya mak aku. Bgaimana dgn mak. Aku kena kuat. Allah.. aku ngucap.

Tiba di rumah. Org ramai di kawasan rumah aku. Kaki melngkah kluaq dr keta. Mata2 simpati mmerhati aku. Air mata dh aku ksat demi mak. Tp mata2 yg memandang aku bagai ingin merundung kmbali air mata. Aku mlgkah. Apakah ini. Aku trasa sprti penah brada di situasi ini. Subhanaallah. Kuasa Allah S.W.T
Sama. Sama sprti dicritakan penceramah itu. Di depan pintu. Mata aku trpandang sekujur tubuh di baluti kain putih di ats ktil. Ayah. Ya ayah tgh tidur. Nyaman sguh wjah ayah ktika itu. Mta mncri wjah mak. Mata mak merah mnahan esakan. Mak..menangislah mak. Kalu itu yg bisa legakn hati mak. Along ingin kuat demi mak.

Adik ku yg bgsu. Ktika itu msih 4thn. Bising mnyatakn kenapa ayah tidur. Kenapa ayah tak mau bgun. Allah. Hati aku dpagut sayu. Apalah budak sebsar itu hndak memahami tntg kematian?
Mlm itu ayah blum disimpan lagi. Alunan ayat2 alquran brkumandang. Esok baru disimpan

Msih igt lg.. Saat ayah dimndikan. Saat ahli keluarga diminta mandikan sebaldi. Aku melihat wajah ayah tenang di situ. Mak sudah terlepuk lemah di situ. Ya allah tabahkanlah hti aku. Saat ayah dikapankn. Ketika itu hati aku tidak mmpu utk brbohong lagi. Air mata aku kuar bagaikn ujan. Terasa sayu. Pilu sgt. Itu bakal terakhir aku melihat ayah. Allah.

Ayah....
Along rindu ayah. Rindu ayah marah2. Rindu nk dengar cerita ayah. Rindu nak ikt ayah naek van kilang putih tu. Ayah...awalnya ayah tinggalkan along. Along sygkn ayah. Ayah tau dak. Ayah dh jadi datuk. Angah dh kawen. Dia dh ada baby. Mak yg jaga cucu dia la ni. Ayah...along dh bis belaja yah. Along dh penuhi impian ayah utk along belaja U. Along konvo tp ayah tak da. Ayah tngok along dr sana kn.

Ayah....
Along nak ayah tau yg walau ada kkurangan pd ayah..ayah ttap jantung hati along. Hero pujaan along. Ayah menjadi sumber inspirasi along.

Ayah...
Along brharap ayah damai di sana. Syg ayah

No comments: